Peter Wisgerhof (Riwojo Verhuur): “Het houdt niet op”

Magazines | Utrecht Business Nr 2 - 2017 | Lees volledige uitgave online

Peter Wisgerhof, Riwojo Verhuur, over voortdurende uitbreiding assortiment: 'Het houdt niet op'

Voor bij wie de naam Peter Wisgerhof een belletje gaat rinkelen: inderdaad, het betreft de oud-profvoetballer, die in zijn hoogtijdagen zelfs nog voor het Nederlands elftal uitkwam. Dat zou twijfel kunnen zaaien over zijn motivatie om het bedrijf van zijn vader (Peter sr.) voort te zetten, maar de energieke ondernemer geeft er een duidelijke achtergrond bij. Allereerst schetst hij een stukje bedrijfsgeschiedenis. "Mijn vader nam Riwojo in 1974 over van de oprichters, naar wie de naam verwijst. Veel stelde het toen nog niet voor: zij verhuurden wat stoeltjes voor feesten en partijen vanuit een garagebox. Voor 9500 gulden kocht mijn vader de zaak, als aanvulling op zijn gewone baan. Het bedrijf groeide, aanvankelijk vooral binnen de particuliere markt, waar heden ten dage zakelijke klanten de grote meerderheid vormen. Om de uitbreiding te kunnen faciliteren verbouwden mijn ouders het huis dat ze kochten, maar pas in 1998 vond een verhuizing plaats naar het huidige - inmiddels ook alweer enkele malen verbouwde - pand aan het Nudepark in Wageningen."

Schepje bovenop

Peter Wisgerhof jr. richtte zich in zijn jonge jaren op zijn voetbalcarrière, maar ontkwam niet aan betrokkenheid bij het bedrijf. "Mijn zus Linda - die nu ook in de zaak werkt - en ik kregen het met de paplepel ingegoten. Niet zo gek, als je bedenkt dat aanvankelijk alles vanuit ons ouderlijk huis gebeurde. De telefoon werd ook zakelijk gebruikt. Voordat ik naar de voetbaltraining ging, moest ik

's ochtends mijn vader al helpen met tenten in elkaar zetten. Al die jaren speelde door mijn achterhoofd dat ik later graag actief zou willen zijn in de zaak. Mijn vader twijfelde daar op sommige momenten wel aan, zeker toen mijn voetbalcarrière een vlucht nam en ik in het Nederlands elftal terechtkwam. We hebben er toen goede gesprekken over gevoerd en dat deed bij mij het besluit vallen om, nu anderhalf jaar geleden, Riwojo over te nemen. Een zeer bewuste keuze. Dat vonden we een goed moment om flink te investeren, om er buiten de regelmatige uitbreiding nog een schepje bovenop te doen. Met de ambitie die ik als jonge ondernemer koesterde was ik daar klaar voor."

Eén gezicht naar buiten

Riwojo verhuurt vanuit eigen voorraad party- en andere tenten, tafels, stoelen, serviesgoed in de breedste zin des woords, podiumelementen, buffetartikelen, koel- en tapinstallaties en aanverwante producten, maar trekt ook grenzen. "We bieden onszelf absoluut aan als een totaal leverancier voor feesten en evenementen. In een aantal gevallen doen we echter een beroep op vaste partners, bijvoorbeeld op het gebied van toiletwagens, licht en geluid. Dat vergt een specifieke expertise. Kenmerkend voor deze bedrijven is dat ze op een vergelijkbare manier werken als wij: heel flexibel, deskundig en met maximale aandacht voor de klant. Wij hechten bovendien veel waarde aan transparantie. Daarmee bedoel ik dat wij binnen Riwojo met alle mensen één gezicht naar buiten vormen, dat iedereen dezelfde informatie geeft en dezelfde afspraken maakt met klanten, zonder dat er onderscheid bestaat. Mijn vader zegt wel eens dat wij groot geworden zijn door klein te blijven en ik denk dat dit de kern raakt. Sommige particulieren komen hier al veertig jaar om statafels voor verjaardagen te halen. Wij behandelen hen precies hetzelfde als grote afnemers."

Veel positieve reacties

Het belangrijkste verzorgingsgebied van Riwojo strekt zich uit tot een straal van zestig kilometer rondom vestigingsplaats Wageningen, maar de zaak blijft expanderen en de klantenkring ook. Wisgerhof: "Steeds vaker krijgen we opdrachten elders in Nederland, zowel vanuit bestaande als nieuwe klanten. We leveren de artikelen niet alleen, maar bouwen indien gewenst op locatie alles op. Totaal ontzorgen, dus. Om de groei te kunnen bijbenen blijven we investeren in uitbreiding van ons assortiment, zowel in de breedte als in de diepte. Steeds vaker komt het voor dat we dezelfde soort spullen aan meer klanten tegelijk verhuren. Daarnaast spelen we in op trends, op terugkerende vragen uit de markt. Zo hebben we recent stretchtenten gekocht, omdat veel mooi gelegen hotels hier in de buurt die beter bij de omgeving vinden passen dan een witte pagode- of alu-frametent, voor toepassing bij bruiloften en dergelijke. Tijdens onze open dag begin april kregen we erg veel positieve reacties op een aantal monsters die door onze leveranciers beschikbaar waren gesteld, dus we denken er hard over om deze artikelen aan te schaffen. Zo proberen we met de klanten mee te denken." Sommige dingen laat Riwojo op maat maken of door de eigen werkplaats vervaardigen. "Witte en steigerhouten statafels, bijvoorbeeld."

Afstand tot arbeidsmarkt

Vanuit zijn voetbalverleden kreeg Wisgerhof mee dat je als team beter presteert dan als groep losse individuen, een principe dat hij in zijn bedrijf toepast. "Binnen dat klimaat geven wij ook ruimte aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt om bij ons werkritme op te doen. Veel van hen stromen daarna met succes door naar een baan in hun vakgebied. Om dit goed te laten verlopen, werken we samen met Compleet Mensenwerk en met de gemeente Wageningen, die zijn complimenten heeft uitgesproken over onze inspanningen op dat gebied. Wij vinden het belangrijk dat we iets aan de maatschappij kunnen bijdragen."

www.riwojo.nl

Begonnen als nevenactiviteit vanuit een garagebox met als doelgroep particulieren geldt Riwojo nu in wijde omtrek van Wageningen als één van de grootste verhuurders van artikelen voor feesten en partijen. Directeur Peter Wisgerhof vertelt over de opmerkelijke bedrijfsontwikkeling en over het inspelen op een groeiende markt met wisselende trends.

TEKST: Aart van der Haagen FOTografie: Aart van der Haagen, Riwojo

"We leveren de artikelen niet alleen, maar bouwen indien gewenst op locatie alles op", aldus Peter Wisgerhof.

HOE RAAK JE ZE KWIJT?

Door Joep Schrijvers

Hoe word ik een rat? van Joep Schrijvers trok veel aandacht. Van het boek over manipuleren en samenzweren in organisaties zijn ruim 100.000 exemplaren verkocht, in meer dan tien talen. Nu is er een vervolg waarbij Schrijvers de aandacht verlegt naar slechte leiders. Voorbeelden daarvan zijn er te over: denk aan machtsmisbruik, zelfverrijking en besluiteloosheid. Vreemd genoeg houden falende leiders het ondanks toezichthouders en een grote onvrede onder stakeholders vaak lang vol. Daar wil Schrijvers verandering in brengen. In Hoe raak je ze kwijt? geeft hij tips om ontspoorde leiders en managers in een vroeg stadium te onderkennen. En ze vervolgens ? idealiter ? weer op het rechte spoor te krijgen. Lukt dat niet dan is grootschalig verzet de enige optie om je van slechte leiders te ontdoen.

203 pag. ISBN 978-94-6319-038-1. ? 19,95. Scriptum.

Literatuur

EENVOUD VOOR GEVORDERDEN

Door Ben Meijering

Volgens Ben Meijering wordt leiderschap bepaald door wie we zijn en door de ontwikkeling die we in ons leven hebben doorgemaakt ? bewust en onbewust. Vanuit zijn ervaring als directeur, bestuurder en adviseur reikt hij handvatten aan om authentiek, passievol en met inspiratie invulling te geven aan leiderschap. Eenvoud voor gevorderden behandelt vijftien thema's die bepalend kunnen voor zijn iemands manier van leidinggeven. Zoals anderen de ruimte geven, het tonen van emoties en je kwetsbaar opstellen. Ook wordt duidelijk waarom de inzet van macht funest is voor leiderschap. Meijering benadrukt dat eenvoud iets heel anders is dan eenvoudig. Eenvoud is juist het grootste goed, de hoogste vorm van ontwikkeling. Die vereist veel ervaring en kennis. Dit boek wil daartoe bijdragen.

133 pag. ISBN 978-90-2021-340-9. ? 17,50. AnkhHermes.

DE VRIJE ADVISEUR

Door Arjan Yspeert

Het aantal succesvolle zzp'ers is in de minderheid, lijkt het. Velen worstelen met klanten, tarieven en het creëren van voldoende economisch fundament. Onder het Nederlandse mkb bestaat de nodige terughoudendheid bij de inzet van zelfstandige adviseurs. Bedrijven zijn huiverig voor een onbeheersbare hoeveelheid in rekening gebrachte uren. Dat is jammer, vindt Arjan Yspeert, want beide partijen kunnen veel baat hebben bij een zakelijke relatie. Het zijn zelfs elkaars natuurlijke partners als slimme werkafspraken worden gemaakt, betoogt Yspeert in De vrije adviseur. Geen uurtje-factuurtje, maar een commitment voor een bepaalde periode op een specifiek werkterrein of voor een afgebakende opdracht tegen een vast bedrag per maand. Het opdrachtgevende mkb-bedrijf weet precies waar het aan toe is, de zzp'er is verzekerd van een vast honorarium. Niets staat een focus op de inhoudelijke samenwerking in de weg.

223 pag. ISBN 978-94-6126-192-2. ? 23,50. Haystack.

FAMILIEVERMOGEN

Door Reyer Hulstein (samenstelling)

Nederland telt naar schatting 10.000 familievermogens van meer dan 5 miljoen euro, vaak afkomstig uit een familiebedrijf. Doel is om dit kapitaal niet alleen in stand te houden maar ook uit te breiden. Het boek Familievermogen bevat daartoe een breed scala aan adviezen. Financieel dienstverlener Providence Capital vond 35 experts uit haar netwerk bereid hun visie te geven op uiteenlopende onderwerpen. Aan bod komen onder meer fiscaliteit, beleggen, echtscheiding, filantropie en overdracht. Tot de auteurs behoren Frans Sonneveld (partner bij Mazars en hoogleraar successiewet en estate planning), advocaat en mediator Raya Oranje-Jorna (Van Hilten), Peter Kavelaars (hoogleraar fiscale economie) en Noud Wellink, voormalig president van De Nederlandsche Bank.

278 pag. ISBN 978-94-9183-848-4. ? 29,95.

Providence Capital.

Business Flitsen

Nationale aanpak voor verovering groeimarkten

De Dutch Trade & Investment Board (DTIB) vroeg een stuurgroep onder voorzitterschap van Chris Buijink advies over stimulering van de Nederlandse export. Dit leidde tot het rapport 'Team Nederland: samen sterker in de wereld' dat 26 april is overhandigd aan de ministers Ploumen, Kamp en de voorzitter van de DTIB, Thecla Bodewes. Overheid, bedrijfsleven en kennisinstellingen kunnen door intensivering van de samenwerking meer marktaandeel veroveren op nieuwe groeimarkten in bijvoorbeeld Azië en Zuid-Amerika, aldus het rapport. Eén merkstrategie voor Nederland, het verbeteren van de exportfinanciering voor het mkb en een slimmere organisatie van de handelsbevordering kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. "Voor banen en welvaart op lange termijn moeten we buiten Europa meer marktaandeel veroveren én daarnaast meer kennisintensieve bedrijven aan ons land weten te binden," zegt Chris Buijink (voorzitter Nederlandse Vereniging van Banken). "Dat vraagt om een nationale aanpak waarbij bedrijven, kennisinstellingen, overheden en mainports nauwer samenwerken. Alleen dan worden we een magneet voor kennisintensieve bedrijven én een springplank naar de rest van de wereld." Met de in het rapport opgenomen maatregelen moet Nederland in 2030 40% van het nationaal inkomen in het buitenland kunnen verdienen. Nu is dat zo'n 32%.

Remco Drijver commercieel directeur De Kroon facilitaire diensten

Sinds april is Remco Drijver commercieel directeur bij De Kroon facilitaire diensten. Hij heeft hiermee de commerciële verantwoordelijkheid voor alle De Kroon-bedrijven. Peter de Wever is per 1 maart benoemd als algemeen directeur. Kevin de Kroon, eigenaar van het familiebedrijf De Kroon facilitaire diensten: "Met de benoeming van Remco en Peter hebben we een krachtig, op elkaar ingespeeld team. Remco zal ik ondersteunen bij belangrijke klanten. Verder denk ik mee over strategische keuzes, ontwikkeling en technische innovaties. Op de achtergrond werk ik mee aan het uitbouwen van het merk De Kroon." "We zien dat de behoeften van bedrijven verschuiven van traditionele schoonmaakdiensten naar innovatieve facilitaire concepten," zegt Remco Drijver. "Daarbij zijn diverse andere disciplines als beveiliging, bedrijfscatering of hoveniersdiensten onderdeel van de dienstverlening."

Terberg Group

familiebedrijf van het jaar

De Terberg Group is verkozen tot familiebedrijf van het jaar. De basis voor het IJsselsteinse concern werd in 1869 gelegd met een smederij in Benschop. Anno 2017 opereren de ruim achtentwintig werkmaatschappijen veelal in een internationaal concurrentieveld. De leiding is in handen van de vierde generatie. Volgens het juryrapport blinkt Terberg Group uit in innovatie, is het bedrijf veranderingsgezind en blijft het groeien. Met de overname van het Spaanse RosRoca door de divisie Terberg Environmental zette het concern in 2016 een grote stap voorwaarts. "Het brengt de onderneming als geheel naar een hoger niveau," aldus Godfried Terberg, CEO van de Terberg RosRoca Group (foto). "Binnen dit familiebedrijf heeft men oog voor de eigen medewerkers en dat resulteert in een positieve sfeer," aldus John Fentener van Vlissingen, voorzitter van de Stichting Familie Onderneming. Ook Brabantia, Koninklijke A-ware Food Group en Koninklijke Zeelandia Group waren dit jaar genomineerd.

Bram Kuiper vertrekt bij Helen Dowling Instituut

Na ruim 17 jaar vertrekt dr. Bram Kuiper als directeur bij het Helen Dowling Instituut (HDI). Het HDI geeft psychologische hulp aan mensen met kanker en hun naasten. Ook verricht het instituut onderzoek en biedt het scholing. Onder de leiding van Kuiper groeide het aantal behandelde mensen van 157 in 2000 tot ruim 1.900 vorig jaar. Mijlpalen waren de nieuwbouw in Bilthoven en een uitbreiding met locaties in Groesbeek en Arnhem. Kuiper gaat zich richten op de ontwikkeling van een app die helpt om vermoeidheid bij kankerpatiënten te verminderen. De lancering vindt plaats in september van dit jaar.

delen:
Algemene voorwaarden | privacy statement